Internationaal begrijpbare kleurentaal
“We merkten dat Luc Van Renterghem een unieke methodologie had, maar dat die nog niet in de praktijk was gebracht. Hij had unieke kennis, maar heeft die nog niet uitgedragen. Wij hebben zijn kennis en centrum overgenomen en hebben daar ook investeerders voor gezocht. Wij hebben zijn kennis samengebracht en verder uitgediept, gefinetuned en vooral omgezet naar een internationaal begrijpbare taal”, zegt Bart Van Tigchelt, marketingdirecteur bij Color Passport.
De methodologie van Luc Van Renterghem die aan de basis ligt, is het Color Cluster System. In tegenstelling tot de ‘klassieke’ kleurcoderingen zoals het systeem van Pantone, het RAL-coderingssysteem of CMYK – die vooral bedoeld zijn om aan te geven welke kleur je precies bedoelt als je met een drukker of producent praat – is het clustersysteem vooral een kleurenidentificatie- en kleurencombinatiemiddel, legt Van Tigchelt uit.
“Wat wij hebben gedaan, is elke kleur een paspoort geven. We vinden geen kleuren uit, maar hebben wel 7.200 kleuren in kaart gebracht die perfect reproduceerbaar zijn. We hebben daarbovenop aan elke kleur kenmerken toegevoegd, ook gebaseerd op onderzoek.”
Navigeren tussen kleuren
Elk van die 7.200 kleuren krijgt een code van vier cijfers en drie iconen, die niet alleen duidelijk maken welke kleur het is, maar ook binnen welke stijl die past, voor welk type consument die geschikt is en waar die geografisch toepasbaar is. De locatie, de stand tot de zon maar ook de cultuur is immers van belang als het gaat om hoe we kleuren zien en wat ze teweegbrengen, klinkt het.
“Ons systeem is dan meer dan een communicatiesysteem, het is een navigatiesysteem om iedereen die met kleuren bezig is richting te geven. Het clustersysteem geeft aan welke kleuren geschikt zijn in functie van de doelgroep, van het product en van de afzetmarkt.”
“Kleuren brengen emoties teweeg”, vervolgt Van Tigchelt. “We denken altijd dat we kleuren met onze ogen zien. Dat klopt, maar we ‘zien’ ze ook met de huid. Luc Van Renterghem heeft in de jaren 1960 meegedaan aan een onderzoek in Frankrijk, waar hij blinde kinderen in een kamer van 20 graden liet zitten en nadien in een kamer van 16 graden waarvan de muren in een warm oranje waren geverfd. Wat bleek? De kinderen hadden het warmer in de kamer met de warme kleur op de muur, zelfs als die qua temperatuur kouder was. En dat zijn blinde kinderen die de kleur niet kunnen zien. We nemen kleuren dus niet alleen via de ogen waar.”
Rationaliseren
“We kunnen zo ook bijvoorbeeld productieprocessen rationaliseren”, geeft Van Tigchelt aan. “We hadden ooit een fabrikant van textielstoffen die 130 soorten bruin had. We hebben dat kunnen reduceren tot een veertigtal soorten bruin. Waarom? Door ons Color Cluster System toe te passen, kunnen we zien welke kleuren dezelfde consumenten aanspreken of binnen dezelfde cluster vallen, dat wil zeggen dat als mensen, wanneer ze die kleuren afzonderlijk bekijken, ze als dezelfde kleur gaan benoemen.”
Kleuren kunnen ook onderbouwd gekozen worden in plaats van op buikgevoel: producenten kunnen het juiste geel voor hun product kiezen, net dat geel dat gericht is op hun doelpubliek en dat in lijn is met de boodschap van het product. “Professionelen – ook modeontwerpers, bijvoorbeeld – hebben in hun opleiding heel weinig over kleur gezien. Wat zijn kleuren precies? Wat doen ze met een mens? Wat wij hebben gedaan is het wetenschappelijke en het psychologische verbonden, en dat in kaart gebracht in een heel duidelijk systeem. Het paspoort van elke kleur geeft professionals de terminologie die ze nodig hebben om echt over kleur te discussiëren en argumenteren.”
Niet alleen de mode-industrie, maar de hele retailsector moet beseffen hoe belangrijk de juiste kleuren zijn, vervolgt de marketingdirecteur: “Een consument overweegt een product vaak omdat de kleur is aangepast. We hebben, door de kleuren van collecties te veranderen, gezien dat de doorverkoop met 10, 20 en zelfs 30 procent stijgt”, klinkt het in het Antwerpse kantoor van Color Passport.
Kleuradvies in de handtas
Professionelen doen hun voordeel met het levenswerk van professor Van Renterghem, maar ook consumenten kunnen gebruikmaken van de inzichten die zijn Color Cluster System geven. “My Color Passport is een volledige nieuwe wereld voor de consument – een fysieke tool én een app voor de smartphone – die we deze zomer wereldkundig maken”, zegt Bart Van Tigchelt. “We zitten echt in de handtas van de consumenten.”
Op basis van een aantal gegevens over de gebruiker – fysionomie, kleur van huid, haar en ogen, maar ook de favoriete kleur en de kleur die men net niet graag ziet – stelt de app een persoonlijk kleurenpaspoort op. Op die manier zou de app met 98% zekerheid kunnen aangeven of een bepaalde kleur bij de persoon past of niet. “In de praktijk zal ik in de winkel een foto nemen van een kleur, waarop de app dan bijvoorbeeld zal zeggen of het een kleur is die goed bij me past en me meteen laten weten met welke andere kleuren die kleur te combineren is.”
De eerste stap is consumenten overtuigen om kleuren te durven kiezen, meent Van Tigchelt. Daar spelen ook de verkoopmedewerkers een rol: “Je moet mensen een reden geven om naar de winkel te komen. Bijvoorbeeld met goed advies. Vandaag zeggen verkoopsters in de winkel of het mooi is of niet, maar juist kleuradvies is er niet. Wij geven hen daarom ook opleidingen.”
Tegelijk zal het kleurenpaspoort ook beschikbaar worden voor de online retailers. “We gaan een login ontwikkelen voor in de online shops, waar mensen dan kunnen inloggen met hun persoonlijke Color Passport. De online shop laat jou dan bijvoorbeeld alléén de kleren zien die bij jou passen.”
Meer weten over de kracht van kleur? Bart Van Tigchelt van Color Passport is één van de key-notesprekers op het Belgian Fashion Congress op 11 juni. Klik hier om in te schrijven en voor meer informatie.