Architecte van de wederopstanding
Angela Ahrendts was bijna een decennium aan de slag bij Burberry en slaagde er in die periode in het “ingedommelde” merk nieuw leven in te blazen en de groep opnieuw op de internationale luxekaart te zetten: gisteren maakte de groep nog bekend dat de retailomzet met 17% gestegen was tot 694 miljoen pond (820 miljoen euro) in het halfjaar eindigend op 30 september.
Op vergelijkbare basis steeg de retailomzet zelfs met 13%, dankzij tweecijferige groei in Azië/Pacific en de regio Europa-Midden-Oosten-India-Afrika. De groepsomzet steeg het voorbije halfjaar met 14% tot 1,03 miljard pond (1,2 miljard euro). Op de beurs is het Burberry-aandeel dan ook een lieveling van de beleggers: het aandeel koerste het voorbije jaar liefst 41% hoger naar een beurswaarde van een slordige 8 miljard euro).
Retailbaas bij Apple
Bij haar nieuwe werkgever, Apple, zal Angela Ahrendts halfweg volgend jaar de nieuw gecreëerde functie van “senior vice-president retail & online stores” op zich nemen. Daarbij zal ze rechtstreeks rapporteren aan CEO Tim Cook. Het is niet bekend hoeveel Ahrendts, de best betaalde CEO van Groot-Brittannië, bij Apple gaat verdienen.
“Burberry is in prima conditie. Ik heb er alle vertrouwen in dat Christopher, een van de grootste visionairen van zijn generatie, Burberry naar nieuwe hoogtepunten zal blijven leiden“, zei de afscheidnemende CEO. Bailey, die sinds 2001 voor Burberry werkt (waarvan de laatste zes jaar als artistiek directeur), zal de rol van CEO dan ook combineren met die van chief creative officer.
Ook voorzitter Sir John Peace, die Ahrendts’ vertrek als “een natuurlijke stap vooruit” omschreef, heeft alle vertrouwen in de nieuwe CEO: “Ik twijfel er niet aan dat Christophers visie en leiderschap, samen met het schitterende managementteam, Burberry zowel creatief, digitaal als financieel op het voorplan zullen houden”.