Naf Naf, de Franse modeketen uit de Vivarte-groep, krijgt een nieuwe eigenaar. Een Chinees consortium onder leiding van modegroep La Chapelle legt 52 miljoen euro op tafel.
474 verkooppunten
Iets meer dan 10 jaar is Naf Naf ‑ het Franse merk met als slogan ‘le grand méchant look’ ‑ in handen geweest van Vivarte. Het was Georges Plassat, de latere CEO van Carrefour, die het modemerk kocht in 2007. Naf Naf werd opgericht in 1973 door de Parijse broers Patrick en Gérard Pariente. Vivarte betaalde er destijds 200 miljoen euro voor.
Nu is Naf Naf verkocht aan een investeringscollectief onder leiding van La Chapelle, China’s nummer één qua dameskleding in het goedkopere marktsegment. Voor La Chapelle ‑ dat in China 9.448 winkels runt, 37.544 medewerkers telt en een omzet genereert van omgerekend 1,2 miljard euro ‑ is het de eerste buitenlandse investering. De Chinezen betalen 52 miljoen euro voor Naf Naf.
Volgens Vivarte zou La Chapelle de komende vijf jaar 500 Naf Naf-winkels openen in China en nog een dertigtal in Europa. Voor Naf Naf, dat vandaag 474 verkooppunten telt, werken 1.200 mensen.
Deel van grote reorganisatie
Met de verkoop van Naf Naf zet de Franse retailgroep Vivarte zijn grote reorganisatie voort. Vivarte zit nog altijd op een schuldenberg van zo’n 600 miljoen euro en verkocht eerder al schoenenketens André en Pataugas en dameskledingmerk Kookaï. Ook Besson (schoenen) en Chevignon (herenmode) staan nog in de etalage.
CEO Patrick Puy wil met Vivarte voortaan focussen op vijf kernmerken: La Halle, Minelli, San Marina, Cosmoparis en Caroll. De opbrengst van de verkoop zal Vivarte in zijn belangrijkste filiaal, La Halle, pompen. Die retailer is goed voor een omzet van één miljard euro (op een groepstotaal van 1,8 miljard euro) maar heeft zwaar te lijden onder de concurrentie van H&M en Primark, om van het internet nog te zwijgen.