De Chinese luxeconsumptie lijkt de coronacrisis al te boven te komen: Prada zegt dat de verkoop alweer ver boven het niveau van 2019 klimt.
Meer dan 60% groei
De verkoop van Prada herstelt zich in China bijzonder goed: sinds de winkels er weer open zijn, overtreft de omzet ruimschoots het niveau van vorig jaar, vertelt CEO Patrizio Bertelli aan Reuters. Sinds het begin van het jaar is er een tweecijferige groei te zien, aldus de topman, en dat ondanks de coronacrisis.
In de maanden na maart, toen de lockdown in China begon te versoepelen, is de omzetgroei er zelfs tot meer dan 60% gestegen. Bertelli gelooft bovendien dat dezelfde trend in de komende maanden zal worden gehandhaafd. Hij voegde eraan toe dat de verkoop op de Chinese Valentijnsdag, die dit jaar op 25 augustus viel, de records van het Italiaanse luxemerk heeft verbroken.
Dempt China de coronaschok?
Tijdens de eerste helft van het jaar daalde de wereldwijde omzet nochtans met 40% aan constante wisselkoersen, waarbij de regio Azië en de Stille Oceaan liefst 44% van de verkoop vertegenwoordigde. In juni bedroeg de retailverkoop op het Chinese vasteland echter 60% meer dan een jaar eerder en in juli verkocht Prada er zelfs 66% meer.
Consultancybureau Bain verwacht dat de totale omzet in de luxesector dit jaar tot 35% lager zal uitvallen, maar luxegroepen hopen dat een sterke heropleving in China de schade mogelijk kan beperken. In 2019 waren Chinese shoppers naar schatting immers verantwoordelijk voor 37% van de wereldwijde aankopen van luxegoederen. Het grootste deel van die aankopen zouden evenwel tijdens buitenlandse reizen gebeuren, en dat blijft vooralsnog achterwege.