Dure dollar houdt bedrijf niet tegen
In het eerste kwartaal van zijn nieuwe boekjaar realiseerde Nike een omzet van 8,414 miljard dollar (7,5 miljard euro: dat is, ondanks de dure dollar, 5% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. Worden de wisselkoersbewegingen weggefilterd, dan zou de omzet zelfs met 14% zijn gestegen. Het Nike-merk was goed voor 7,9 miljard dollar (+15%, 7,1 miljard euro) aan verkopen, het nevenmerk Converse droeg 555 miljoen dollar (+ 3%, 450 miljoen euro) bij.
Vooral in China deed de sportgroep goede zaken: de verkoop steeg er met 30% tot 886 miljoen dollar (net geen 800 miljoen euro). Nike plukte er onder meer de vruchten van een opleidingsprogramma waarin verkopers leren hoe ze producten moeten voorstellen aan de consument.
De hogere verkoop ging bovendien gepaard met een toegenomen brutomarge, die 0,9 procentpunten aandikte tot 47,5%. Dat alles leverde uiteindelijk een nettowinst van 1,2 miljard dollar (bijna 1,1 miljard euro) op, wat 23% meer was dan een jaar geleden.
Ook voor de komende maanden ziet het er goed uit voor Nike: de bestellingen lagen in het voorbije kwartaal in dollar 9% hoger dan in dezelfde periode van 2014. Voor China gaat het zelfs om een toename met 22%.