Hoewel de omzet opveerde bij Adidas, daalde de winst met meer dan een kwart in het voorbije kwartaal. De terugtrekking uit Rusland en de aanhoudende coronalockdowns in China kostten het sportmerk handenvol geld.
Rusland streep door rekening
“Sport staat deze zomer weer centraal”, haalt Kasper Rorsted, CEO van Adidas, opgelucht adem na twee jaar coronabeperkingen. De omzet in de kerncategorieën voetbal, hardlopen en outdoor stegen in het voorbije tweede kwartaal dan ook met dubbele cijfers, “ondanks de toegenomen macro-economische onzekerheid”. Vandaag komt 20% van die omzet uit rechtstreekse verkopen aan consumenten.
Zonder wisselkoerseffecten steeg de omzet in totaal met 4%, vooral dankzij de Westerse markten. Het opschorten van de activiteiten in Rusland naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne, deed de sportfabrikant niettemin 100 miljoen euro omzet missen, terwijl ook problemen in de toeleveringsketen vanuit Vietnam – nog door lockdowns vorig jaar – 200 miljoen aan omzet kostten. De operationele winst daalde met 28% op jaarbasis tot 392 miljoen euro.
China herstelt te traag
Ook de situatie in China (-35% omzet vorig kwartaal) blijft uitdagend, stelt Rorsted: het herstel verloopt er trager dan verwacht door blijvende coronabeperkingen. Bovendien vreest het sneakerlabel een mogelijke vertraging van de consumentenbestedingen in alle andere markten later dit jaar.
Adidas verlaagt bijgevolg zijn verwachtingen voor dit jaar. De maker van sportkledij gaat nu uit van een omzetgroei tussen de 5 en 9%, exclusief wisselkoerseffecten. Eerder ging de multinational uit van 11 tot 13% groei. Onder de streep denkt het bedrijf zo’n 1,3 miljard euro over te zullen houden, in plaats van ruim 1,8 miljard euro.