De omzet van het Amerikaanse sportmerk Nike is in het tweede kwartaal met meer dan 6% gegroeid. Daarnaast kwam ook de winst hoger uit dan de verwachtingen van analisten. Vooral in de VS en China presteerde het bedrijf sterk.
Basketbaldivisie presteert minder sterk
De totale omzet voor Nike in het kwartaal dat eindigde op 30 november, kwam uit op 8,18 miljard dollar (7,9 miljard euro). Dat is een groei van 6,4% ten opzichte van een jaar eerder, onder andere dankzij een grotere vraag in de Verenigde Staten en China. De winst steeg zelfs met 7% naar 842 miljoen dollar (800 miljoen euro). Daarnaast stelde Nike dat er even veel ‘future orders’ voor de komende zes maanden zijn dan een jaar eerder.
Nike maakte er de voorbije maanden werk van om de omzet opnieuw de hoogte in te drijven, met onder andere aangepaste prijzen bij bepaalde producten en meer aandacht voor de online verkoop. Die strategie werkt nu zijn vruchten af.
Langs de andere kant moet het Amerikaanse merk wel toegeven dat de verkoop in de basketbaldivisie tegenvallend was. Nike kwam daarom op de proppen met nieuwe collecties en lagere prijs en verwacht dat de verkoop van basketbalproducten in de tweede helft van het jaar opnieuw zal aantrekken.