Sportkledingproducent Puma heeft een recordkwartaal achter de rug. De sterke cijfers komen er vooral onder impuls van een groeiende vraag in China en Noord- en Zuid-Amerika en de herintrede op de basketbalmarkt na meer dan twintig jaar afwezigheid.
Recordgroei
Puma zag zijn omzet in het eerste kwartaal met 15,3% stijgen tot 1,32 miljard euro. Daarmee groeit het merk sneller dan zijn grote Duitse rivaal Adidas en marktleider Nike. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 143 miljoen euro, 4 miljoen hoger dan analisten hadden verwacht.
Vooral in Azië en Amerika presteerde het sportkledingmerk erg sterk, met een omzetgroei van respectievelijk 28,6 en 16,3%. Onder meer de lancering van zijn eerste basketbalschoen in twintig jaar blijkt een succes. Ook de samenwerking met beroemdheden als Rihanna en Jay-Z legt het bedrijf beslist geen windeieren.
“Het eerste kwartaal van 2019 was het beste kwartaal dat Puma ooit heeft gezien,” zei CEO Bjorn Gulden in een verklaring. Toch is het bedrijf niet van plan zijn doelstellingen voor 2019 bij te sturen en houdt het vast aan zijn eerdere voorspellingen. Puma rekent op een omzetgroei van om en bij de 10% en een bedrijfswinst tussen 395 en 415 miljoen euro.