Tegen 2025 wil multimerkenretailer ZEB alle niet-duurzame merken uit de rekken bannen. De modeketen introduceert een ‘groen’ labelsysteem en lanceert een vintage pop-upwinkel in Wilrijk. Tegelijk maakt het bedrijf mooie groeicijfers bekend.
Grote impact op merken
De Belgische moderetailer kondigt vandaag een ambitieus duurzaamheidsplan aan: de groep wil het aandeel duurzaam geproduceerde artikelen optrekken naar 80% binnen de vijf jaar en zelfs 100% binnen de tien jaar. ZEB werkt samen met zijn merkleveranciers om te kijken hoe bijvoorbeeld het gebruik van chemicaliën en verfstoffen bij de productie van denim verder geoptimaliseerd kan worden en hoe plastic afval kan worden vermeden. Merken die niet aan de vereisten voldoen, worden tegen 2025 uit het aanbod gehaald.
“Wij hebben een grote impact op onze leveranciers: voor heel wat internationale merken zijn we één van hun grootste klanten in Europa. Er zijn nu eenmaal niet veel multimerkenretailers van onze omvang”, zegt CEO Luc Van Mol. De eigen merken van de retailer worden nu al voor 70% gemaakt uit duurzame materialen zoals biokatoen, gerecycleerd garen en lyocell. De collecties worden in kleine aantallen geproduceerd door hoofdzakelijk Europese fabrikanten waarmee ZEB een persoonlijk contact heeft. In de winkels zijn duurzame kledingstukken voortaan herkenbaar aan het groene ‘We Love Our Planet’-label.
Tweedehands boomt
Duurzaamheid is geen nieuw thema voor de retailer: tien jaar geleden was ZEB de eerste Belgische keten die in al zijn filialen voor groene energie koos. Alle nieuwe winkels voldoen vanaf dit jaar aan de duurzame BREEAM-normen en ze worden bovendien energieneutraal, net als het hoofdkantoor. Dank zij de introductie van het digitale kasticket en de herbruikbare draagtas bespaart de keten meer dan 380 ton papier per jaar.
In het filiaal in Wilrijk opent ZEB de eerste vintage pop-up, in samenwerking met de Brusselse tweedehandsspecialist Foxhole. Tweedehands boomt, ziet de retailer, die klanten wil aanzetten om kwalitatieve vintage kledij te upcyclen en te combineren met nieuwe stuks. De pop-up biedt 500 unieke vintage kledingstukken aan en zal drie maanden geopend blijven. “We hebben geen idee hoe groot dit wordt, maar als het interessant blijkt, rollen we het initiatief verder uit.”
Negen nieuwe winkels in 2020
ZEB kon ook uitpakken met sterke jaarresultaten: de groepsomzet voor het financieel jaar 2018-2019 steeg met 6,6% tot 223,4 miljoen euro. Voor het boekjaar 2019-2020 staat een stijging met 10% op de planning en mikt de groep op een omzet van 246,7 miljoen euro voor de merken ZEB, ZEB for Stars, The Fashion Store en PointCarré. Winstcijfers communiceert het bedrijf niet, omdat het deel uitmaakt van de beursgenoteerde Colruyt Group, maar: “we zijn een zeer gezond bedrijf en we schrijven onze EBITDA met dubbele cijfers”, aldus Van Mol.
Waar dat succes aan te danken is? “We weten wat er leeft in de markt en we lanceren uitzonderlijk sterke eigen labels in samenwerking met bekende namen als Astrid Coppens, TikTok-ster Stien Edlund of wielrenner Remco Evenepoel. In ons dagelijks management draaien we élke steen om. En ons performant CRM-systeem voorspelt vrij nauwkeurig wie van onze twee miljoen klanten op welk moment naar de winkel zal komen.”
De groep heeft nu 113 winkels en opende recent zijn eerste vestiging in het Groothertogdom Luxemburg. Binnenkort opent PointCarré zijn tweede Franse filiaal, in België staan er dit jaar negen winkelopeningen op de planning. Op termijn wil de retailer naar honderd ZEB-filialen (nu zijn er 71), twintig ‘ZEB for Stars’-kinderwinkels, dertig filialen van The Fashion Store en verdere buitenlandse expansie voor PointCarré.