Het Zwitserse modebedrijf Charles Vögele is er ook in de eerste helft van 2016 niet in geslaagd om winst te maken, al weet het ten opzichte van een jaar eerder wel het verlies terug te dringen.
Natte en koude zomer
In de eerste helft van het jaar haalde Charles Vögele een omzet van 378 miljoen Zwitserse frank (350 miljoen euro), een daling van 3,7% ten opzichte van een jaar eerder. De vergelijkbare omzet daalde zelfs met 5,8%. Het bedrijf maakte ook een verlies van 32 miljoen Zwitserse frank (30 miljoen euro), al is dat minder dan een jaar eerder.
Charles Vögele wijst naar de online concurrentie als oorzaak van de druk op de verkoop. Ook de natte en koude zomer had een negatieve impact op de resultaten. Bovendien gaan Zwitserse consumenten steeds vaker over de grens winkelen, vanwege de gunstige wisselkoers met de euro. In Zwitserland daalde de omzet dan ook met 12,4%. Het bedrijf bekijkt momenteel hoe het de problemen kan aanpakken en is van plan om een aantal winkels te sluiten.
Momenteel telt de keten 163 filialen in Zwitserland. Eerder besloot het al om alle 41 Belgische winkels te sluiten.