Prijsdruk in Zwitserland
“Het opheffen van de minimale wisselkoers van de euro door de Zwitserse Nationale Bank media januari veroorzaakte een aanzienlijke stijging van de prijsdruk op de Zwitserse thuismarkt en heeft geleid tot een massale, valuta gedreven daling van de omzet in alle andere regio’s,” zegt CEO Markus Voegeli.
De omzet van het modebedrijf daalde dan ook met 13,3% naar 392 miljoen Zwitserse frank (360 miljoen euro). Op vergelijkbare basis was de daling met 4,1% al een stuk kleiner. Charles Vögele slaagde er wel in om de operationele kosten met 24 miljoen Zwitserse frank (22 miljoen euro) terug te dringen naar 262 miljoen Zwitserse frank (240 miljoen euro), maar dat was niet voldoende om de wisselkoerseffecten teniet te doen.
Bijgevolg moest Charles Vögele een nettoverlies van 36 miljoen Zwitserse frank (33 miljoen euro) toestaan, een pak meer dan het verlies van 12 miljoen Zwitserse frank vorig jaar.
In de Benelux kon Charles Vögele wel een positief resultaat voorleggen: in onze contreien ging de netto-omzet met 0,7% omhoog. In Duitsland was er sprake van een daling van 4% en in thuisland Zwitserland was er zelfs een terugval van 8,6%.