In het ‘nieuwe normaal’ blijken luxeartikelen plots een pak duurder: bij merken als Chanel en Louis Vuitton zijn de prijzen voor een handtas wereldwijd tot 17% gestegen sinds de lockdown. Of toch in een deel van de wereld, want de Chinezen worden mogelijk gespaard.
Marges redden
Nu de coronamaatregelen versoepelen en het shoppen geleidelijk aan herneemt, proberen de grote luxemerken hun marges te redden: Reuters meldt over de hele wereld prijsstijgingen bij luxehuizen zoals Chanel, Louis Vuitton en Tiffany’s. Vooral de prijzen van sterproducten zouden de laatste weken flink omhoog gegaan zijn.
Bij Louis Vuitton tekent Reuters voor een handtas een prijsstijging van bijna 14% op in de Verenigde Staten, terwijl in het Zuid-Koreaanse Seoel sommige producten bij Tiffany & Co 10% duurder waren geworden begin mei. De labels, waar prijskortingen uit den boze zijn voor het imago, proberen wellicht te bufferen voor de onverkochte voorraden en misgelopen omzetten door de recente winkelsluitingen. Ook de verwachte daling van het consumentenvertrouwen in de komende tijd is een doorn in het oog.
Chinezen niet benadelen
Chanel geeft ruiterlijk toe dat het de prijzen van handtassen en sommige kleine lederwaren wereldwijd tussen de 5% en 17% heeft verhoogd. Volgens het merk komt dit omdat de pandemie de kosten van bepaalde grondstoffen heeft opgedreven. Wel let het Franse modehuis erop dat buitensporige prijsverschillen tussen landen vermeden worden.
Dat laatste is een opvallende uitspraak, vooral omdat het algemeen geweten is dat luxemerken in het Westen een stuk goedkoper zijn dan in China. Net daarom kocht liefst twee derde van de Chinezen zijn Vuittons en Prada-tassen in het buitenland, met name in Europa. Nu die internationale reizen zijn weggevallen, kan dit aanzienlijke gevolgen hebben voor de luxeverkoop.
De kans is groot dat merken de historische prijsverschillen nu zullen proberen weg te werken en Chinese consumenten zullen aanmoedigen om in hun eigen land te kopen, zeker aangezien Bain-consultants verwachten dat China goed zal zijn voor bijna de helft van de wereldwijde luxeverkoop tegen 2025. In 2019 was het land al goed voor 35% van die uitgaven. “Wij geloven dat het essentieel is om onze klanten niet te benadelen op basis van geografische overwegingen”, reageert Chanel diplomatisch.