Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.
“Verrijkingen van relatie met de klant”
Het is niet de bedoeling dat de kleding van Chanel binnenkort te vinden is op Farfetch, maar de Britten zullen Chanel wel bijstaan in de ontwikkeling van nieuwe applicaties en andere digitale hulpmiddelen. Zo wordt er gedacht aan een app waarbij een klant een aantal voorkeuren, op vlak van bijvoorbeeld kledingmaat, kan doorgeven voor hij of zij de winkel binnenstapt. Zo kunnen winkelmedewerkers die klant sneller en beter bijstaan.
“Dit gaat over de verrijking van onze relatie met onze klanten”, zegt Bruno Pavlovsky, hoofd mode bij Chanel, aan Reuters. Het belangrijkste daarbij is om klanten meer opties te geven, als ze dat zelf willen, zonder daarbij een te indringende aanpak te gebruiken.
Enkele dagen geleden maakte ook het Britse Burberry al bekend dat het gaat samenwerken met Farfetch. De volledige collectie van het merk is voortaan op Farfetch, dat te vinden is in meer dan 150 landen, te koop.
De nieuwe samenwerkingen van Farfetch zijn mogelijk het werk van Natalie Massenet. De oprichtster van Net-a-Porter verliet in september van 2016 nog Net-a-Porter, vlak voor de fusie met Yoox. Enkele maanden later ging ze aan de slag bij concurrent Farfetch, waar ze verantwoordelijk werd voor het ontwikkelen van nieuwe partnerschappen.