Pablo Isla, CEO van het modeconcern Inditex, heeft gezegd dat de late intrede van zijn bedrijf in de e-commerce een goede zaak was. Dat gaf Inditex namelijk meer tijd voor het ontwikkelen van een sterk bedrijfsmodel.
Timing cruciaal
Tot 2010 had Inditex, dat onder meer de merken Bershka, Pull&Bear, Stradivarius en Zara omvat, helemaal geen online verkoopkanalen. Pas nadien heeft het bedrijf zijn e-commerceactiviteiten uitgebouwd, wat nog steeds een werk in volle uitvoering is: volgend jaar wil het Spaanse concern zijn acht modelabels wereldwijd online aanbieden.
Isla zei aan RetailGazette dat deze timing Inditex veel beter had toegelaten een sterk online bedrijfsmodel te ontwikkelen, vergeleken met als het bedrijf dit vijf jaar eerder had gedaan. Hij legde ook uit dat hoewel de sourcing- en distributiebeslissingen van Inditex gebaseerd zijn op algoritmen en data, het nog steeds afhankelijk is van winkelmanagers om beslissingen te nemen, waardoor de e-commerceactiviteiten een ‘menselijke touch’ krijgen.
Vorig jaar zag de groep zowel de omzet als de winst toenemen. De omzet ging boven de 26 miljard euro en de winst ging met 2% omhoog.