Italiaans modehuis Cavalli liet het voorbije boekjaar een winststijging optekenen, ondanks een dalende omzet. Vooral eigen retail boerde opvallend goed in 2010, met verdere expansieplannen voor 2011 tot gevolg. Het komende jaar zou het aantal monobrand winkels van het exclusieve merk moeten verdubbelen.
Het bedrijf van modeontwerper Roberto Cavalli maakte mooie, maar enigszins vage winstcijfers bekend. De nettowinst was “positief”, maar meer werd daar niet over gecommuniceerd. De brutowinst was ook positief, die steeg ondanks een flink omzetdaling met 14%.
De werkelijke omzet zakte naar 176,2 miljoen euro (-6%), maar het bedrijf meldde dat de omzet positief (+7%) zou zijn zonder het afstoten van bedrijfsonderdelen en de daling van licentie-inkomsten.
Cavalli groeide in 2010 evenwel vooral dankzij de eigen retail. Tijdens het afgelopen boekjaar opende het modehuis zeven nieuwe winkels én een webshop. Onder meer met behulp van die uitbreiding steeg de omzet uit eigen retail met liefst 28%.
Ook in 2011 zet Roberto Cavalli in op het retailsegment. Cavalli heeft vandaag wereldwijd 135 winkels, maar tegen Nieuwjaar 2011 zouden dat er 150 moeten zijn. Zowat de helft daarvan zou onder eigen beheer worden geopend.