De Benelux is te klein geworden voor het snelgroeiende modelabel Caroline Biss: op 24 september opent het Belgische merk een winkel in Düsseldorf, volgend jaar volgt ook Keulen.
Klaar voor nieuwe stap
Sinds het crisisjaar 2008 is Caroline Biss met 70% gegroeid (oftewel bijna 10% per jaar), vernemen we van Bart Saelen, die samen met zijn echtgenote Ann-Christine Bouckaert het bedrijf leidt. De geconsolideerde bedrijfsopbrengsten bedroegen 38,7 miljoen euro in 2015. “Het wijst erop dat we een sterk product hebben. Nu zijn we klaar zijn voor een nieuw verhaal. We zitten aan de limieten van ons groeipotentieel in de Benelux.” Daarom zet Caroline Biss de stap naar Duitsland.
Het zijn doordachte keuzes: er is nog koopkracht in Duitsland en de culturele verschillen zijn beperkt. Düsseldorf is de modestad van Duitsland en heeft een sterke winkelkern. “We hebben een mooi pand gevonden van een kleine 200m² met een front van 11 meter, in de Grabenstrasse, met interessante buren als Hugo Boss, MarcCain, Dorothee Schumacher en Floris van Bommel. Ik heb graag goede buren. Je versterkt elkaar. In Keulen zullen we een pand van 160m² innemen in de Mittelstrasse.”
Duidelijke merkidentiteit
Het succes van Caroline Biss is te danken aan een duidelijke merkidentiteit, meent Saelen: “In mode moet je een ijzersterke formule hebben, en trouw blijven aan jezelf. Wij richten ons bewust op een welomlijnde doelgroep: dames vanaf 35 jaar die jong van geest zijn en die er bij elke gelegenheid goed willen uitzien, ook al hebben ze niet noodzakelijk een maatje 36. Hun probleem lossen we op. Onze klanten kunnen haast blind bij ons kopen, ze weten dat ze altijd complimenten zullen krijgen over hun outfit.”
Caroline Biss verkoopt zijn collecties in multimerkenwinkels in de Benelux en enkele andere landen, maar heeft ook een webshop en een netwerk van eigen winkels in de grotere steden: vijftien in België, negen in Nederland en twee in Luxemburg. Expansieplannen voor België heeft Caroline Biss niet meer. “We zijn zo goed als rond, tenzij er één van onze grote multimerkenklanten zou wegvallen. In Nederland willen we nog enkele leemtes invullen. Onder andere in Breda zijn we nog op zoek.”