Privéverkoop overstocks
Alle grote textielmerken maken gebruik van doorverkopers om hun overstocks tegen de hoogst mogelijke prijs snel te liquideren. Dat gebeurt deels via een netwerk van bedrijven die privéverkoop organiseren voor een besloten groep klanten. In dat wereldje is Cameleon een van de grotere spelers in de Benelux. De 1,4 miljoen leden kunnen kiezen uit 2,5 miljoen artikelen van meer dan 500 partnermerken.
Cameleon realiseert vandaag al 30% van zijn omzet online en hoopt dat dat door de overname van ShopVIP snel zal stijgen tot 50%. ShopVIP zou zijn omzet dit jaar zien toenemen van 3,75 miljoen euro naar 5 miljoen euro en is daarmee, samen met Vente-Exclusive, de belangrijkste concurrent van Cameleon in de Benelux. “De onlinemarkt zal ook voor ons een steeds belangrijker deel van de markt vertegenwoordigen. Toch blijven onze drie klassieke winkels in het Brusselse strategisch: bij onlineverkoop zijn er veel retours, die je enkel snel kanwegwerken via klassieke winkels”, zegt Augustin Wigny, de CEO van Cameleon.
Cameleon wapent zich tegen Franse invasie
Met de overname van ShopVIP speelt Cameleon in op de al langer aangekondigde consolidatie in de sector, maar ook – en misschien zelfs vooral – op de nakende komst van de Franse reuzen Vente Privée en Show Room Privé. “Alle studies tonen aan dat de consument zweert bij lokale enseignes”, maakt Wigny zich niet al te veel zorgen. Cameleon kan de laatste jaren dan ook mooie groeicijfers voorleggen: in 2008 boekte het bedrijf nog een omzet van 22 miljoen euro, vorig jaar was dat al opgelopen tot 36 miljoen euro. “En dit jaar zou de omzet, volgens de laatste prognoses, ergens tussen de 50 en 55 miljoen euro schommelen”.
Cameleon legt momenteel de laatste hand aan een nieuw logistiek centrum van 10.000 m² aan het zeekanaal in Brussel, goed voor een investering van 350.000 euro.