In Amsterdam heeft C&A afgelopen weekend twee winkels geopend volgens een nieuw stadsconcept: veel kleiner, met de focus op inspiratie en service en enkel gericht op een vrouwelijk publiek.
Persoonlijke dienstverlening
C&A heeft een nieuwe stadsformule bedacht die maximaal inzet op inspiratie, shopervaring en klantenrelaties, specifiek gericht op vrouwen. Met een winkeloppervlakte van ongeveer 300 m² zijn de winkels beduidend kleiner dan een doorsnee filiaal van de modeketen. In Amsterdam opende de retailer er meteen twee: in de Kinkerstraat (Amsterdam-West) en de Ferdinand Bolstraat (De Pijp).
“In deze Amsterdamse winkels is meer ruimte voor een persoonlijke ondersteuning en een meer op maat gemaakte dienstverlening. Denk daarbij aan personal shopping op afspraak, of persoonlijke aanbiedingen voor onze lokale members”, zegt Stefanie Schneider van C&A Benelux. “Bovendien stappen we ook af van de gekende winkelpresentatie en zetten we volop in op het inspireren van onze klanten. Waar je ook kijkt, kan je leuke combinaties zien die onze collecties mixt en matcht.”
Moderniseringsoperatie
De nieuwe stadsformule speelt een belangrijke rol in de groeiambities van C&A. Na een periode waarin het bedrijf vooral verouderde en te grote winkels sloot, plant de modespeler meer dan honderd nieuwe winkelopeningen in Europa in de komende drie jaar. Een groot aantal van die winkels zullen stadswinkels zijn. Klanten willen geïnspireerd worden en verkiezen kleinere winkels, geen reuzenpanden met vijf verdiepingen.
Onder CEO Ginny Boer is C&A goed drie jaar geleden begonnen aan een grote moderniseringsoperatie, waarbij de winkels en de collecties een upgrade kregen, maar waarbij het bedrijf ook herhaaldelijk moest herstructureren. Met 1.300 winkels in zeventien landen is het merk nog steeds een toonaangevende Europese speler.