Ten laatste tegen 2025 wil C&A minstens de helft van zijn omzet uit e-commerce halen. Door sterker te focussen op online, hoopt CEO Giny Boer ook meer jongeren te kunnen bereiken.
(Nog eens) verdubbelen
Op dit moment maakt online ongeveer een vijfde uit van de totale omzet van de modeketen. Dat aandeel moet dus op minder dan vijf jaar tijd meer dan verdubbelen, zegt Boer. De topvrouw is echter wel degelijk al tevreden met de flinke weg die haar bedrijf heeft afgelegd sinds ze een jaar geleden overkwam van Ikea en verantwoordelijk werd voor C&A Europa. Op dat ene jaar is de onlineverkoop namelijk al verdubbeld, vooral dankzij de ingebruikname van een tweede distributiecentrum in Poznan.
Over een half jaar zal de retailer nog een derde magazijn openen in Kamen. “Dit zal ons ook in staat stellen in de toekomst veel sneller te leveren”, zegt Boer in een interview met Handelsblatt.
Jongeren lokken, niveaus wegsnijden
De focus op online moet ook de jongere generaties weer naar C&A brengen. “De meesten kennen ons alleen van de winkels, ze moeten ons online leren kennen.” Ook het partnerschap met Zalando, waarover de topvrouw “zeer tevreden” is, past in dat kader. Dat alles moet helpen om uiterlijk tegen 2025 de helft van de omzet online te realiseren.
De modeketen gaf anderhalve maand geleden al aan dat ze moet moderniseren en dat dat mogelijk banen zal kosten. “Hier in de organisatie zijn er te veel hiërarchische niveaus, en is er te veel bureaucratie”, zegt Boer daarover. “We moeten eenvoudiger, slanker en sneller worden om te overleven.” Exacte cijfers over het aantal jobs dat daardoor zal verloren gaan kon of wilde Boer niet geven.