Kledingketen C&A heeft ook in 2016 een tik gekregen in België. Naast een omzetdaling moest het Nederlandse bedrijf ook een verlies slikken: het is al het tweede jaar op rij dat C&A in België rode cijfers in de boeken schrijft.
Slecht weer
De omzet van de Belgische winkels daalde in 2016 met 3,9% naar 447 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat viel terug van net geen miljoen euro winst, naar een verlies van 18,6 miljoen euro. Ook het nettoverlies vervijfvoudigde naar 19,8 miljoen euro. Volgens woordvoerder Tom Delforge zijn die slechte cijfers toe te schrijven aan een aantal factoren. Zowel in de winter als in de zomer was er sprake van slechte weersomstandigheden, waardoor C&A met fikse kortingen moest smijten om voldoende producten over de toonbank te krijgen.
“Het aantal verkochte producten bleef vrijwel constant, terwijl de omzet daalde door structurele prijsverlagingen en agressieve kortingen”, aldus Delforge aan De Tijd.
Nieuwe CEO
C&A investeert in heel Europa maar liefst 1 miljard euro om de cijfers terug op niveau te krijgen. Daarbij worden alle winkels opgefrist en wordt er ook werk gemaakt van een betere online strategie. De bedoeling is dat op vijf jaar tijd ongeveer 80% van de winkels vernieuwd is. Daarnaast zullen er ook een aantal niet rendabele winkels de deuren moeten sluiten. In België heeft C&A 138 winkels, waar 1.800 mensen werken. Het Europese hoofdkantoor is in Vilvoorde te vinden en daar worden nog eens 400 mensen tewerkgesteld.
Ongeveer een maand geleden stelde C&A ook Alain Caparros aan als de nieuwe CEO voor de Europese activiteiten. Daarmee koos het bedrijf tegen de traditie in voor een buitenstaander.