C&A gaat grondig herstructureren: de modegroep gaat voor een nieuwe, slankere organisatiestructuur, waarbij sommige functies worden samengevoegd en gecentraliseerd. Hoeveel banen verloren gaan, is nog niet duidelijk.
Ook in Benelux
Het is de bedoeling van C&A om een “flexibeler en slanker bedrijfsmodel te creëren”, laat de Duitse modegroep weten. De belangrijkste bedrijfsfuncties op het hoofdkantoor worden geconsolideerd en gecentraliseerd, naar eigen zeggen om wendbaarder en eenvoudiger beslissingen te kunnen nemen.
C&A telt op dit moment twee Europese hoofdkantoren: één in Düsseldorf en één in Vilvoorde. Ook Belgische medewerkers zijn inderdaad betrokken, bevestigt vakbond ACV Puls, die als sociale partner het dossier mee opvolgt. Wat de omvang van de geplande reorganisatie is, is op dit moment weliswaar nog onduidelijk.
Zeven divisies, vier markten
Covid-19 ligt me aan de basis van de reorganisatie, geeft C&A toe. De gevolgen waren groot en toonden ook aan “dat een gecombineerde digitale en offline aanpak cruciaal is”. Bijgevolg voert de groep een aantal organisatorische veranderingen in heel Europa door. Naast de besparingen wil C&A wel aanzienlijk gaan investeren in digitale oplossingen, zodat de consument “online net zo goed aan zijn behoeften kan voldoen als in de winkel”.
Volgens de nieuwe organisatiestructuur zijn er voortaan nog maar zeven verschillende divisies: Merchandise & Sustainability, Operations, Digital & Consumer, Selling & Markets, Finance & IT, People & Culture en Corporate Communications & Fashion PR. C&A onderscheidt in Europa ook nog maar vier markten: Duitsland, Centraal- en Oost-Europa, Benelux en Zuid-Europa. De samenwerking tussen de Europese hoofdkantoren en de nationale hoofdkantoren moet zo nauwer worden.
Aan tafel met vakbonden
De plannen zijn woensdagochtend voorgesteld aan de Europese vakbondswerknemersvertegenwoordigers en de medewerkers. “C&A zal nauw samenwerken met haar sociale partners en teamleden om de medewerkers te ondersteunen die mogelijk getroffen worden in elke markt”, klinkt het in een persbericht, erop alluderend dat in veel verschillende landen banen verloren gaan.
“Voorgestelde veranderingen als deze zijn nooit gemakkelijk te overwegen”, zegt CEO Giny Boer, maar: “In de huidige markt is het absoluut noodzakelijk dat wij ons positioneren voor succes met een moderne aanpak in onze winkels en een sterker digitaal aanbod, afgestemd op wat onze consumenten nodig hebben en klaar om hen van dienst te zijn.”
In 2017 werd al eens een reorganisatie doorgevoerd op de Europese hoofdkantoren. Toen gingen in de Vilvoordse zetel 70 banen op de schop. Ook de laatste paar jaar zijn er evenwel steeds meer signalen dat het niet goed gaat met C&A. De budgetmodeketen herschikte recent zijn volledige directieteam en pakte uit met een nieuwe huisstijl, maar de coronapandemie zou de spreekwoordelijke druppel zijn geweest. In Frankrijk en Duitsland werden eerder al tientallen winkelsluitingen aangekondigd.