Winkelketen C&A heeft zopas zijn eerste Global Sustainability Report vrijgegeven, waarin het de verschillende duurzame initiatieven neerschrijft die het bedrijf onderneemt. Zo werd C&A uitgeroepen tot de grootste gebruiker van organisch katoen.
Specifiek managementteam en metingen
Het is de eerste keer dat C&A publiek maakt welke vooruitgang het heeft geboekt rond de doelstellingen die het heeft gesteld rond duurzaamheid. Die werden afgelopen jaar voorgesteld en moeten tegen 2020 bereikt worden.
“In 2015 lag de focus op het uitbouwen van een sterk bestuur en sterke verantwoordelijkheid om onze nieuwe strategie gericht op duurzaamheid te ondersteunen. Duurzaamheid integreren in ons zakelijk managementsysteem is cruciaal geweest om onze ambitie – om mode te creëren met een positieve impact – extra kracht bij te zetten”, zegt Jeffrey Hogue, C&A’s Global Chief Sustainability Officer.
Om zijn doelstellingen te bereiken riep C&A in 2015 een nieuw managementteam voor Duurzame Chemicaliën in het leven en voerde het voor het eerst complete metingen uit rond de wereldwijde voetafdruk van C&A voor koolstof en water.
Nieuwe gedragscode voor fabrieken
C&A werd in 2015 door de Textile Exchange uitgeroepen tot de grootste gebruiker van organische katoen. In 2015 was 40 procent van de gebruikte katoen van organische oorsprong. Het doel is om daar tegen 2020 100 procent van te maken.
Daarnaast werd 90 procent van de kleding gehaald bij de meest gewaardeerde leveranciers, die op vlak van duurzaamheid het hoogste scoren. Op dat vlak werd voor fabrieken in Azië en Europa ook een nieuwe gedragscode en een nieuw auditproces geïntroduceerd.
Tot slot ondertekende C&A ook het UN Global Compact, ´s werelds grootste initiatief om de duurzaamheid van ondernemingen te stimuleren, en betrok het meer dan 23.000 werknemers bij de eerste campagne rond duurzaamheid.