Is de ommekeer ingezet bij Burberry? Dankzij een beter dan verwachte eindejaarsperiode in de Verenigde Staten zag de Britse modeketen de omzet minder sterk dalen dan gevreesd.
Sterke eindejaarscampagne
Tijdens de afgelopen eindejaarsperiode, het derde kwartaal van het gebroken boekjaar bij het luxemerk, daalde de vergelijkbare omzet met 4%, wat een hele verbetering inhoudt vergeleken met het omzetverlies van liefst 22% tijdens de eerste jaarhelft. In Amerika steeg de omzet zelfs met 4%, in Azië daarentegen daalde de omzet met 9%.
Het lijkt erop dat de nieuwe strategie van CEO Joshua Schulman, die een half jaar geleden aantrad bij de moderetailer, nu al vruchten afwerpt. De nieuwe topman kondigde niet alleen een kostenbesparingsprogramma aan, maar lanceerde ook een nieuw strategisch plan met de naam ‘Burberry Forward’. Dat moet het modemerk weer doen focussen op zijn traditionele sterktes, zoals jassen en sjaals, en op het terugwinnen van klanten die de tijdloze Britse stijl waarderen.
De eindejaarscampagne, met als slogan “Wrapped in Burberry”, is alvast een schot in de roos gebleken. Toch is de weg nog lang, waarschuwt Schulman. Burberry verwacht in 2025 een omzetdaling van 65 miljoen pond (bijna tachtig miljoen euro), maar zal het boekjaar mogelijk wél met een kleine winst afsluiten, ondanks een bedrijfsverlies van 41 miljoen pond (50 miljoen euro) in de eerste boekjaarhelft.