1,4 miljard euro omzet in 6 maanden
Burberry boekte in het voorbije halfjaar een omzet van 1,1 miljard Britse pond (1,4 miljard euro), zo blijkt uit een trading update die het Britse luxemodehuis vanochtend publiceerde. De retailtak neemt zo’n 748 miljoen Britse pond (of 950 miljoen euro) voor zijn rekening, een stijging met 15%. De groothandelsactiviteiten klokten af op 317 miljoen pond (400 miljoen euro), ook al +13%.
Burberry ondervindt blijkbaar wel last van een teruglopende vraag van de Chinezen: daardoor vertraagt de groei op vergelijkbare basis van 12% in het eerste kwartaal naar 8% in het tweede. De sterke ontwikkeling van de online-activiteiten in alle regio’s hield de daling echter wel binnen de perken.
“Moeilijke externe omgeving”
Het voorbije halfjaar opende Burberry negen winkels en sloot het er acht. Daarnaast kwamen er ook zes boetieks bij in de luchthavens van Hongkong, Londen Heathrow, Barcelona, Madrid, Milaan Malpensa en Rome. Dat brengt het totaal nu al op 216 eigen boetieks, 224 concessies, 55 outlets en 66 franchisewinkels.
Topman Christopher Bailey, die in mei Angela Ahrendts opvolgde als CEO bij Burberry, is tevreden over de resultaten, maar waarschuwt toch voor een “moeilijke externe omgeving” en voor een “materiële invloed van de wisselkoersen op de winst voor het boekjaar 2015”. Al voegt hij er meteen aan toe dat Burberry “intern nooit beter voorbereid was op de zo belangrijke feestmaanden.”