Ondanks een dalende omzet, wil Burberry in de nabije toekomst minder korting geven. De luxeretailer is vastbesloten zijn merkimago te bewaken nu hij weer nieuwe klanten aantrekt in China, Zuid-Korea en de Verenigde Staten.
Winst op lange termijn
Bij de presentatie van de halfjaarresultaten verklaarde de Britse retailer dat er in de toekomst minder producten afgeprijsd zullen worden. Ook zal de uitverkoop later starten en minder lang duren, schrijft de FT. Het bedrijf offert met andere woorden opbrengsten op korte termijn op om het luxueuze merkimago te vrijwaren en de rentabiliteit op langere termijn te verhogen. De winst staat door de coronacrisis immers fel onder druk en daalde in de eerste 6 maanden van het gebroken boekjaar met 56% tot 88 miljoen pond (98 miljoen euro).
Burberry weet dat de nieuwe strategie in de komende maanden omzet zal kosten, maar het is een prijs die de retailer wil betalen. “Nu het merk weer opveert en nieuwe en jongere consumenten aantrekt, hebben we de beslissing genomen om de prijsverlagingen te verminderen”, aldus het bedrijf in een persbericht. “Dit zal een rem zetten op de inkomsten, maar het zal de langetermijnbelangen van het merk dienen.”
Burberry zag de vraag de voorbije maanden met name in China, Zuid-Korea en de Verenigde Staten weer aantrekken. Terwijl de omzet tijdens de lentemaanden nog kelderde (-45%), was er in oktober opnieuw groei. Niettemin daalde de omzet in de gehele periode april-september met 31% tot 878 miljoen pond (978 miljoen euro). Net zoals andere luxemerken is het bedrijf bijzonder afhankelijk van toeristen en winkelverkopen.