Het Britse modehuis Burberry heeft in het tweede halfjaar van zijn gebroken boekjaar 2016 een lagere omzet geboekt. Vooral in het vierde kwartaal (januari tot eind maart) viel de verkoop tegen.
Retail schaars lichtpunt
De halfjaaromzet van Burberry daalde op jaarbasis van 1.423 naar 1.410 miljoen pond, omgerekend circa 1,8 miljard euro. De retailomzet, de belangrijkste poot van het oer-Britse merk, steeg lichtjes van 1.059 naar 1.064 miljoen pond (al bleef de onderliggende omzet stabiel) met dank aan de Japanse retail, die zijn jaaromzet meer dan verdubbelde in vergelijking met het jaar voordien. De takken licenties en groothandel daarentegen zagen allebei hun omzet dalen tot respectievelijk 16 en 330 miljoen pond.
Analisten van Liberum wijzen op zwakke verkopen in het vierde kwartaal: “Amerika was zwak, Hongkong en Macau ook pover en de toeristenomzet in Europa vertraagde.”
Voor het lopende boekjaar 2017 spreekt Burberry-CEO Christopher Bailey van “uitdagende marktomstandigheden”, al ziet het er wel naar uit dat die minstens ten dele zullen worden gecompenseerd door meezittende wisselkoerseffecten. Dat kon de beleggers echter nauwelijks paaien: die stuurden het aandeel eerder op de dag 6% lager op de beurs.