Het aantrekken van de Italiaanse ontwerper Riccardo Tisci lijkt zijn vruchten af te werpen, want luxemerk Burberry heeft een goed kwartaal achter de rug.
China
De omzet van het Britse label groeide sneller dan verwacht, vooral onder impuls van de grote vraag naar de ontwerpen van Tisci. Tijdens het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar bedroegen de totale opbrengsten 498 miljoen pond (620 miljoen euro), een stijging met 4% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Analisten hadden een groei in de buurt van 2% verwacht.
De ontwerpen van Tisci, die momenteel ongeveer de helft van de volledige Burberry-collectie uitmaken, vielen enorm in de smaak en kenden een groei van meer dan 10% tegenover vergelijkbare collecties verleden jaar. Vooral in China liep de verkoop erg goed. Ook in Europa was er groei, maar in Amerika stagneerde de verkoop.
Sneller nieuwe producten
Naast de nieuwe stijl van Tisci, met een prominentere plaats voor het logo, zet het luxemerk ook sterker in op sociale media. Het experimenteert bijvoorbeeld met maandelijkse productlanceringen op platformen als Instagram. Door sneller nieuwe ontwerpen te brengen, wil het label vooral jonge shoppers trachten te verleiden en aan zich te binden. “Een van die nieuwe ontwerpen was in april op 20 minuten tijd wereldwijd uitverkocht“, zegt financieel directeur Julie Brown.
Voor de rest van het boekjaar handhaaft Burberry zijn prognose om een stabiele omzet en operationele marge te realiseren. Het bedrijf blijft ondanks de opleving voorzichtig en Brown wijst onder meer op de brexit die nog steeds boven Europa hangt.