Stijging dubbel zo groot als voorspeld
Burberry verkocht tussen begin april en eind juni voor 339 miljoen pond (net geen 400 miljoen euro), 21% meer dan de 280 miljoen pond uit dezelfde periode van 2012. Op vergelijkbare basis was er nog altijd een stijging met 13%: een pak meer dan de vergelijkbare groei van 8% uit het laatste kwartaal van vorig boekjaar en meer dan het dubbele van de 5,5% waarop de financiële analisten hadden gerekend.
De resultaten zijn dus veel beter dan verwacht, want in mei liet Burberry nog verstaan dat de winst over het eerste halfjaar onder het niveau van het vorig boekjaar zou liggen. Burberry slaagt er echter in om de welstellende Chinese consument te verleiden en de omzet nam daar dan ook met een tweecijferige groei toe.
Terughoudend over rest boekjaar
Voor het volledige boekjaar blijft Burberry wel voorzichtig. Voor het retailsegment gaat het bedrijfuit van een groei van ten hoogste 5%, maar voor het wholesalesegment zijn de vooruitzichten in de eerste zes maanden minder. Voor het halfjaar tot eind september gaat het concern uit van een daling met zowat 10%. Vorig jaar stond na de eerste zes maanden een bedrag van 253 miljoen pond in de tabellen.
Het bedrijf wil van de goede verkopen gebruik maken om zijn operationele marge gematigd te verhogen. In het vorige boekjaar tikte die af op 17,1%.