Luxe doet het goed. Na LVMH mocht ook Brits modehuis Burberry dat het voorbije kwartaal ondervinden. In de afgelopen drie maanden zag Burberry zijn omzet liefst 33% stijgen. Dat heeft de modegroep vooral te danken aan een sterke toename van de interesse vanuit China.
Van januari tot eind maart, ofte het vierde kwartaal van Burberry’s gebroken boekjaar 20010/2011, realiseerde Burberry een omzet van 445 miljoen euro. Dat is een flink pak meer dan de door analisten verwachte 407 miljoen.
Het modehuis presteerde die opmerkelijke groei hoofdzakelijk in China. Over de gehele tweede helft van het voorbije boekjaar steeg de omzet er op vergelijkbare basis met 30%. Om ten volle van die groei te kunnen profiteren, heeft Burberry 50 van zijn Chinese franchisewinkels overgenomen en nog 10 extra eigen winkels geopend.
Ook in 2011 verwacht Burberry dat China een topmarkt zal blijven. Daarenboven wil de moderetailer zijn aanwezigheid in Latijns-Amerika en het Midden-Oosten opdrijven. De toekomst van Burberry ligt duidelijk in de opkomende wereldmarkten. Het eens zo typisch Britse modehuis verklaart dat het vandaag zelfs op de thuismarkt vooral aan buitenlandse toeristen en buitenlandse reizigers verkoopt.