Omzetgroei van 14%
De omzet van Burberry kwam in het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar 2013-2014 (oktober – eind december) uit op 528 miljoen pond (635 miljoen euro): goed voor een stijging met 12% op vergelijkbare basis tegenover hetzelfde kwartaal een boekjaar eerder. Met de vijf nieuw geopende winkels erbij, inclusief de allereerste Burberry Beauty Box in Covent Garden in Londen (foto), bedraagt de groei zelfs 14%.
Daarmee doet Burberry beter dan de analisten hadden verwacht: zij hadden gerekend op een omzet van 518 miljoen pond. De groei is vooral te danken aan de digitale poot, waar de investeringen in service en collect-in-store hun vruchten afwerpen en de daling van het aantal bezoekers in de fysieke winkels ruimschoots compenseren.
Mooi afscheid voor CEO
In de toelichting op de resultaten liet de afscheidnemende CEO weten tevreden te zijn over de omzetontwikkeling, al wees ze tegelijk ook op een aantal risico’s in de komende maanden: “De macro-economische omstandigheden blijven onzeker en op de huidige niveaus zorgen de wisselkoersen voor serieuze tegenwind in ons tweede semester en daarna.”
Met die mooie kwartaalresultaten heeft Angela Ahrendts, de best verdienende CEO van Groot-Brittannië, haar periode als topvrouw van Burberry goed afgerond. De 53-jarige Ahrendts gaat binnenkort aan de slag bij Apple, waar zij verantwoordelijk wordt voor alle retailactiviteiten van het elektronicaconcern, zowel fysiek als online. Ze wordt bij Burberry opgevolgd door creatief directeur Christopher Bailey.