Het Britse modemerk Burberry heeft de voorbije maanden weten te profiteren van de gevolgen van de brexit. Door de lagere stand van de Britse pond gaven toeristen in het Verenigd Koninkrijk immers meer geld uit.
Sterke stijging Verenigd Koninkrijk
Die extra verkoop kon Burberry in de eerste helft van het jaar wel gebruiken, want in Azië was er sprake van een omgekeerde trend: daar daalde de omzet ten opzichte van een jaar eerder. In de eerste zes maanden van 2016 haalde Burberry een omzet van 1,16 miljard pond (1,3 miljard euro), 5% meer dan een jaar eerder. Daarmee wist het ook te voldoen aan de verwachtingen van de analisten. Op vergelijkbare basis steeg de omzet in het tweede kwartaal met 2%.
Burberry laat verstaan dat de goede prestatie te danken is aan een betere verkoop in het Verenigd Koninkrijk. Door de zwakke positie van de pond, die na de brexit een flinke klap kreeg, zijn producten voor toeristen uit andere landen immers een stuk goedkoper geworden. Het is dan ook niet verrassend dat de vergelijkbare omzet in het Verenigd Koninkrijk met 30% de hoogte in schoot.