Aanwezigheid weer verankeren
Marks & Spencer stelde gisteren een nieuwe multichannelstrategie voor, waarmee de Britse retailketen zijn aanwezigheid op het Europese vasteland weer wil verankeren. Vandaag opent de keten zijn eerste Benelux-vestiging in twaalf jaar, in de Amsterdamse Kalverstraat.
Daar houdt de ambitie niet op, want ook vandaag opende de nieuwe M&S-webshop in Nederland. België kreeg al eerder zo’n nieuwe webwinkel, met groot succes overigens: volgens Marks & Spencer zijn de Belgen trouwens diegenen die het meest gebruik maken van het internationale leveringssysteem dat M&S op zijn website aanbiedt.
Samenwerking met BP-tankstations voor foodconcept
De M&S comeback gaat echter nog verder dan dit: zo brengt de Britse retailer ook het M&S Simply Food-concept naar het vasteland. Deze winkels bij een tankstation brengen een aanbod van 700 verse voedingsmiddelen zoals kant-en-klaarmaaltijden, sandwiches en basisproducten.
Daarvoor sloot M&S een franchiseovereenkomst af met BP, sinds 2005 ook partner in meer dan 160 M&S Simply Food winkels in Groot-Brittannië. De opening van de allereerste M&S Simply Food in Nederland is gepland voor september dit jaar in Utrecht en vijf bijkomende Nederlandse vestigingen openen nog voor het einde van het jaar. Een uitbreiding naar België wordt zeker niet onmogelijk geacht.
Terug van twaalf jaar weggeweest
Financiële problemen lagen in 2001 aan de basis van het vertrek van M&S. De 38 filialen op het Europese vasteland, waaronder die op de Meir en de Nieuwstraat, moesten noodgedwongen de deuren sluiten, zodat alle aandacht naar de Britse thuismarkt kon gaan.
Dat is nu allemaal verleden tijd: M&S heeft gewerkt aan een stevige comeback en wil zich voortaan als multichannelretailer positioneren. De opening van de eerste nieuwe winkel in Parijs in 2011 was duidelijk nog maar een voorproefje…