Zijn de duurzame collecties van fastfashionspelers wel echt groen? De Britse concurrentiewaakhond betwijfelt het en lanceert een onderzoek naar de Britse moderetailers Asos, Boohoo en het merk George (van Asda).
Slechts 20% gerecycleerd materiaal
De Britse concurrentie- en marktautoriteit (CMA) heeft zo zijn vermoedens dat de drie fastfashionspelers aan greenwashing doen. Ze zouden beweren duurzaam te zijn, zonder die claims hard te kunnen maken: dat wil zeggen dat ze eigenlijk dus consumenten misleiden. Met name voor zogezegd groenere collecties, zoals ‘George for Good’ en ‘Responsable edit’ bij Asos, zou dat het geval zijn.
Alleen al de namen kunnen mogelijk de indruk wekken dat de kleren milieuvriendelijker zijn dan ze in werkelijkheid zijn, vreest de CMA, net omdat ze zo breed en vaag zijn. Ook vraagt de marktautoriteit zich af of consumenten geen strengere duurzaamheidscriteria verwachten. Beseffen mensen bijvoorbeeld wel dat sommige producten slechts 20% gerecycleerde stof bevatten, ook al worden ze gepromoot als ‘met gerecycleerd materiaal’?
De CMA vreest bovendien dat klanten te weinig informatie krijgen over die eco-collecties, bijvoorbeeld over de samenstelling van sommige zogeheten ecologische stoffen. Ook verklaringen van de bedrijven over accreditatieregelingen en -normen voor stoffen kunnen misleidend zijn en sommige artikelen zijn in deze collecties opgenomen terwijl ze niet aan de criteria voldoen. De waakhond zegt daarom nu “tot op de bodem uit te zoeken” of de groene beweringen van de bedrijven klanten misleiden.
Risico op misleiding neemt toe
“Mensen die ‘groen’ willen kopen, moeten erop kunnen vertrouwen dat ze niet worden misleid. Milieuvriendelijke en duurzame producten kunnen een rol spelen bij de aanpak van de klimaatverandering, maar alleen als ze echt zijn. We zullen de groene claims van Asos, Boohoo en George bij Asda nauwkeurig onderzoeken om te zien of ze kloppen. Als we merken dat deze bedrijven misleidende milieuclaims gebruiken, zullen we niet aarzelen om actie te ondernemen – zo nodig via de rechter”, zegt Sarah Cardell, interim-CEO van de CMA.
Sinds januari van dit jaar richt de CMA haar blik op de modesector, omdat Britse consumenten jaarlijks naar schatting 54 miljard pond aan kleding uitgeven en de bezorgdheid toeneemt over potentieel misleidende groene claims. Vorig jaar publiceerde de autoriteit daarom een handleiding over hoe bedrijven op een goeie manier over hun duurzaamheid kunnen communiceren.
Aangezien Asos en Boohoo Britse bedrijven zijn, spitst het onderzoek zich op deze spelers toe, maar dezelfde vragen kunnen ook over andere modemerken worden gesteld. Bovendien breidt de Britse concurrentiewaakhond zijn onderzoek later verder uit naar andere sectoren.