Duurzaamheid hoeft niet meer te kosten, ook niet op bedrijfsniveau. Dat vindt Elise Vanaudenhove, die de leveranciers van Bristol heeft kunnen overtuigen om de papierproppen uit de schoenen te laten. Dat is toch gauw 37,5 ton papier minder.
Heilig papierhuisje ingetrapt
Euro Shoe Group bespaart vanaf dit najaar 37,5 ton papier per jaar, goed voor zo’n 125 bomen die worden gered. Dat doet de Belgische schoenenretailer met een – ogenschijnlijk – simpele ingreep: door de papieren proppen uit de schoendozen te halen. Een half miljoen paar schoenen worden tijdens deze herfst- en wintercollectie voor het eerst geleverd zonder papier erin.
Het heeft CEO Elise Vanaudenhove en haar inkoopteam heel wat overtuigingskracht gekost om de leveranciers zover te krijgen, maar de topvrouw is zichtbaar trots op het resultaat. “Ik bestel zelf regelmatig online, en dan viel het me op hoeveel papier je nog uit die schoenen vist. Per schoendoos gaat het om zo’n 75 gram papier. In onze winkels haalden de medewerkers dat er zelf al uit, wat me deed afvragen of het wel echt nodig is.”
Blijkbaar trapte de schoenendiscounter wel een heilig huisje in. “Dat papier stoppen ze erin om de vorm te behouden nadat de schoenen over de leest zijn getrokken. Maar in onze winkels blijven ze soms ook maanden zonder papier, en dat lukt. Uiteindelijk hebben we een aantal leveranciers kunnen overtuigen om dit voorjaar een test te doen met 20.000 paar schoenen. Er bleek niks op aan te merken.”
75% van de huismerkleveranciers
Nu is 75% van de ‘private label’-producenten van dames- en herenschoenen overstag gegaan. Kinderschoenen volgen volgend voorjaar, voor sandalen en lederen schoenen blijkt het helaas nog niet mogelijk. “De kwaliteit blijft natuurlijk de eerste prioriteit. Daar mogen we absoluut niet op inboeten. Aangezien de meeste schoenen toch snel zes weken onderweg zijn, moet je rekening houden met beschadigingen tijdens het transport.”
De merken die Bristol aanbiedt, doen op dit moment niet mee met het initiatief. Euro Shoe hoopt evenwel een voorbeeldrol te spelen en navolging te krijgen. “Iedereen wint: de CO2-uitstoot vermindert met 18.750 kg door minder papier te produceren, terwijl er ook minder afval en een lagere werkbelasting is. Vroeger moest al dat papier terug naar het hoofdkantoor in Beringen, waar het werd geperst en opgehaald voor recyclage. Nu bespaart iedereen in de productieketen uiteindelijk ook kosten.”
Consument wil niet meer betalen
Met dit soort initiatieven wil Vanaudenhove haar steentje bijdragen aan de verduurzaming van een, toegegeven, erg vervuilende sector. “Ons doel is zo duurzaam mogelijk te zijn, zonder dat door te rekenen aan de klant. We zien namelijk dat klanten er wel mee bezig zijn, maar meer betalen voor duurzaamheid ligt moeilijk. Mensen zien en voelen de gevolgen van de klimaatcrisis ook nog niet echt. Toch kun je best wel wat bereiken met kleine ingrepen die de consument niet voelt.”
Wat de “return on investment” dan is, als klanten er niet meer voor over hebben? Op dit moment is die niet echt te berekenen, beseft Vanaudenhove, maar de echte vraag is volgens haar veel simpeler: ofwel wordt de mensheid duurzamer, ofwel krijgt de mensheid problemen om te overleven. “Het zit in ons DNA als familiale aandeelhouders”, aldus het lid van de oprichtersfamilie. “We hebben geen apart mvo-manager ofzo, die waarden zitten ingebed in iedereen in het bedrijf.”
Op de kleintjes letten
Dat het momenteel belangrijk is om “op de kleintjes te letten”, aangezien Euro Shoe Group de gevolgen van de coronacrisis scherp voelt, weerhoudt het bedrijf niet van duurzame initiatieven. “Je kunt gerust duurzaam én lean blijven. Duurzaam hoeft niet meer te kosten, ook niet aan het bedrijf. Als je al die kleine zaken optelt, maak je wel een verschil.”
In de toekomst vallen dan ook nog meer duurzaamheidsinitiatieven te verwachten. Volgend jaar zijn de basics in het textielaanbod van biokatoen, terwijl Bristol ook steeds meer met gerecycleerd leer werkt. Het bedrijf onderzoekt ook betere plantaardige lijmen en hoopt op termijn dichterbij huis te kunnen gaan produceren. Zelfs over de toekomst van de schoendoos zijn al veel brainstormsessies gehouden: “Lumineuze ideeën zijn welkom.”