Euro Shoe, de moedermaatschappij van schoenketen Bristol, kon afgelopen jaar zijn verlies met een kwart terugdringen. Niettemin zullen nog verschillende winkels de deuren moeten sluiten.
Warme nazomer
Vorig jaar boekte het schoenenbedrijf een omzet van 240 miljoen euro, een daling met 4%. De warme nazomer vorig jaar woog volgens een woordvoerder zwaar op de verkoop. Verder sloot het bedrijf zijn laatste Avance-schoenenwinkel, waarvan Euro Shoe er ooit twintig had: ook dat had een negatief effect op de totale verkoopcijfers.
Ondanks de lagere omzet kon het schoenenbedrijf het verlies wel beperken tot 6,4 miljoen euro, een daling van 25% tegenover 2017. Het afstoten van Avance en kostenbesparingen hadden een gunstige impact op de winstgevendheid.
Winkelsluitingen
Euro Shoe hoopt in 2020 weer winst te maken. Om dat doel te bereiken, gaat het bedrijf verder besparen en ook nog verschillende Bristol-winkels sluiten in België, al is niet duidelijk hoeveel precies. “Het gaat om kleine, onrendabele filialen”, klinkt het. Eerder dit jaar werden reeds vier vestigingen gesloten.
Drie jaar geleden was het bedrijf nog zeer ambitieus en had het plannen om liefst honderd nieuwe winkels te openen in België en Nederland. Nu wil het echter eerst en vooral de bestaande winkels aanpakken en herinrichten.