In Hasselt test schoenketen Bristol een nieuw winkelconcept: de pop-upwinkel Coco Bella presenteert de modieuzere collecties van de retailer in een stedelijk kader. Dat moet afstralen op het imago van bedrijf.
Jonger publiek aantrekken
“Met Coco Bella by Bristol willen we testen of we ook kleine winkels in de binnensteden leefbaar kunnen uitbaten. Ooit waren we daar sterk aanwezig met onze Shoe Post-winkels, vandaag ligt de nadruk op de periferie”, vertelt CEO Elise Vanaudenhove aan RetailDetail. “Ook willen we kijken hoe de klant reageert wanneer we onze meer modieuze en trendy collecties uitstallen in een hip interieur. Bij Bristol werken we momenteel hard aan de kwaliteit van onze collecties, én aan ons mode-imago. Dit initiatief kan daarbij een hulp zijn.”
De pop-upwinkel toont een selectie uit het vaste assortiment, tegen dezelfde prijzen maar in een ‘betere’ setting. “We hebben leuke, hippe spullen. Als we die op een andere manier presenteren, hopen we daarmee een jonger publiek naar binnen te trekken: mensen die vandaag vooral online en in de stadscentra winkelen. Ik zie het dus ook als een onderdeel van onze marketing.” De retailer heeft het concept volledig intern ontwikkeld: “Ik ben heel blij met wat ons team hier met een klein budget van 25.000 euro heeft neergezet. De beleving zit ‘m in de sfeervolle manier waarop de producten worden gepresenteerd. Onze Bristol-winkels zijn eerder functioneel: je kan er efficiënt je keuze vinden.”
Meer testwinkels op komst
De pop-upwinkel is gesitueerd in de Koning Albertstraat, in het centrum van Hasselt. “De locatie was een opportuniteit: een leuk pand dat ons werd aangeboden tegen interessante voorwaarden. We hebben een contract voor één jaar. In het najaar openen we nog enkele testwinkels, in steden als Genk, Diest en Leuven. Daarna evalueren we: is het concept leefbaar? Krijgen we het rendabel? Is het een opsteker voor ons imago?”
De eerste reacties op het nieuwe winkelconcept zijn super, zegt Vanaudenhove, al viel de omzet wel wat tegen. “Jammer genoeg zijn we van start gegaan in ondankbare omstandigheden: hoewel het centrum van Hasselt stilaan weer opleeft, bleven klanten maandag weg uit de steden. Enkel de baanwinkels deden het goed: daar haalden we zelfs het dubbele van onze omzet van vorig jaar, boven verwachting. Mensen zijn functioneel gaan shoppen. Ook dinsdag was het nog druk. In Nederland trekt de markt ook weer aan: we zitten er bijna op het niveau van vorig jaar. We zijn hoopvol.”