Het Belgische modemerk Bristol start in zijn winkel in Beveren met de verkoop van tweedehands merksneakers van WEAR. Met de samenwerking willen de twee bedrijven duurzame mode toegankelijk maken voor iedereen.
Een tweede sneakerleven
Het Nederlandse WEAR is gespecialiseerd in het herverkopen van tweedehands sneakers van merken als Nike, Adidas, New Balance en Puma. WEAR-sneakers zijn volledig gereinigd en voorzien van een nieuwe binnenzool. Bristol biedt ze aan met een toegankelijk prijskaartje: van 29,95 tot 59,95 euro.
Voor het modehuis is de samenwerking een belangrijke stap in de missie naar een duurzamere bedrijfsvoering. “Pre-loved sneakers zijn een van de duurzaamste keuzes als het op schoenen aankomt, want er hoeven geen nieuwe schoenen gemaakt te worden. Dit project is een stap in de goede richting en dat we het samen met jonge, Nederlandse ondernemers kunnen doen, maakt het nóg mooier”, meent CEO Elise Vanaudenhove van Bristol.
Dit is niet de eerste poging van Bristol om zijn sneakerverkoop duurzamer te maken: enkele jaren geleden lanceerde het modemerk nog sneakers die gemaakt zijn van petflessen.
De samenwerking is voor beide partijen een experiment. “Als we merken dat onze klanten hier blij van worden, sluiten we niet uit dat we dit bij meer winkels gaan introduceren. We hebben immers meer dan 200 winkels in België en Nederland”, zegt Vanaudenhove. WEAR-medestichter Lorenzo van Galen ziet het zo: “Voor ons is dit nu al een hele mooie stap en als dit succesvol uitpakt, is dat een belangrijke bevestiging. Het zou een grote impact kunnen hebben op de groei van WEAR.”