Er moet in België naast Zalando plaats zijn voor een sterke lokale e-commercespeler in mode. Die plek is weggelegd voor Brantano, meent topman Dieter Penninckx van FNG Group.
Modesmaken verschillen lokaal
“We schatten de markt voor kleding en schoenen in de Benelux op 18 miljard euro. Verwacht wordt dat de 15% online verkopen van vandaag zullen verdubbelen tot 30% in drie à vijf jaar. Zalando ambieert 5% marktaandeel. Wij kunnen met Brantano minstens even groot worden”. Zo schetst Penninckx zijn grote e-commerceambities met de keten in de krant Het Laatste Nieuws.
Overal in Europa zie je sterke lokale onlinespelers, aldus de CEO, maar in België is die er niet. Wehkamp probeerde het vanuit Nederland en moest ondervinden dat de modesmaken te sterk verschillen. Er moet naast Zalando plaats zijn voor Brantano als sterke onlinespeler met een lokaal aanbod. De synergie tussen een sterke webshop en een groot netwerk van fysieke winkels is daarbij een troef voor de schoen- en kledingketen.
FNG investeerde zowat 30 miljoen euro in een nieuwe webomgeving die gebruik maakt van artificiële intelligentie. Die werd ontwikkeld door het team achter Miss Etam. Met resultaat: dubbel zoveel bezoeken aan de webshop resulteren nu ook in een aankoop. Later dit jaar wordt het onlineaanbod nog uitgebreid let de duurdere merken die bij Concept Fashion in de rekken liggen.