FNG, bekend van onder meer Brantano en Miss Etam, neemt de Zweedse Ellos Group over, een leidende e-commercespeler in mode en interieur. Met de deal is een bedrag van 229 miljoen euro gemoeid.
Eerste keer buiten Benelux
Met de overname van Ellos Group waagt FNG (ook eigenaar van Fred & Ginger, CKS en Claudia Sträter) zich voor het eerst buiten de Benelux. Ellos Group is een groot e-commercebedrijf in mode en interieur in Scandinavië met merken als Ellos, Jotex, Stayhard en Homerun. Vorig jaar boekte het Zweedse bedrijf een omzet van 243 miljoen euro.
“Ellos Group is marktleider in Scandinavië en biedt een zeer aantrekkelijke mix aan van mode-, interieur- en decoratieartikelen, met een sterke positionering van haar eigen merken. In combinatie met haar krachtig platform voor financiële diensten, is dit een ideale aanwinst voor FNG”, zegt FNG-oprichter Dieter Penninckx.
Nordic Capital stapt in FNG
Via de overname wil FNG niet enkel zijn productaanbod uitbreiden en toegang krijgen tot de Scandinavische markt, maar ook zijn e-commerceactiviteiten versterken. Bovendien rekent het bedrijf op belangrijke synergieën, zowel op het gebied van omzetgroei als met betrekking tot kostenoptimalisatie. Die synergieën zouden op middellange termijn jaarlijks minstens 25 miljoen euro moet bijdragen aan de ebitda.
Aan de overname hangt een prijskaartje van 229 miljoen euro, ruim boven de eigen beurswaarde van 180 miljoen euro. Ongeveer de helft daarvan, 124 miljoen euro, betaalt FNG cash, en de rest via aandelen (90 miljoen euro) en een renteloze lening van 14 miljoen euro. Het betekent ook dat Ellos-eigenaar Nordic Capital na de deal een belangrijke minderheidsaandeelhouder wordt van FNG, met 10 à 15% van de aandelen.