De Mechelse modegroep FNG, de holding achter Brantano, Miss Etam en CKS, boekte in de eerste jaarhelft 10% meer omzet. De brutowinst steeg zelfs met 30% tot 25,1 miljoen euro.
Kaap van 500 miljoen
De omzet van FNG kwam in de eerste zes maanden van het boekjaar uit op 251,1 miljoen euro, bijna perfect tien keer meer dan de brutobedrijfswinst die met 30,2% klom van 19,3 miljoen euro vorig jaar tot 25,1 miljoen euro nu. CEO Dieter Penninckx is tevreden: “FNG haalt voor het eerst de omzetkaap van 500 miljoen euro op jaarbasis en een REBITDA niveau van meer dan 10% over de ganse groep. Dit door gefocust in te zetten op digitaliseren, doorgedreven verticale integratie en het bouwen en uitrollen van nieuwe retailconcepten.”
Vooral op Miss Etam en op Brantano, die volgens de topman nu weer op de kaart staan, is Penninckx trots. De beide ketens zijn al goed voor meer dan de helft van de omzet van de groep: de Nederlandse damesmodeketen Miss Etam draagt met een omzet van 51,9 miljoen euro voor 20,7% bij en Brantano met 77,9 miljoen euro omzet zelfs 31%. De rest (48,3%) bestaat uit de eigen merken van de groep, zoals Fred & Ginger, CKS en Claudia Sträter. Daar bleef de omzet wel grotendeels stabiel met een omzetgroei van 1,1%, maar de winst steeg er wel met 7,8% tot 16,8 miljoen euro.
Bij Miss Etam is er sprake van 2,5 miljoen euro brutobedrijfswinst en bij Brantano 5,8 miljoen euro. Dat komt neer op toenames van respectievelijk 63 en liefst 166%. In juli haalde FNG nog nieuw kapitaal op om nog verdere groei mogelijk te maken.