Relatie op lange termijn
Het Italiaanse huis zelf meldde het nieuws aan Women’s Wear Daily: “We zullen er bij Gibò alles aan doen om het merk weer op de kaart te zetten in de verschillende kwaliteitswinkels over de hele wereld, te beginnen met ready-to-wear en schoenen, in de toekomst wellicht nog aangevuld met accessoires”, aldus een ambitieuze Franco Pené, voorzitter van de raad van bestuur van Gibò.
“Hiervoor was ik een zelfstandige en onafhankelijke ondernemer die verantwoordelijk was voor alles. Ik voel me heel comfortabel in deze nieuwe situatie omdat ik me nu volledig kan concentreren op het creatieve gedeelte van mijn job”, bevestigde Branquinho het nieuws aan de Amerikaanse modewebsite.
Geruchten gaan dat Gibò zich zou hebben ingekocht in het bedrijf van de ontwerpster, maar over de details van de deal werd en wordt vooralsnog niets gelost. Wel spreekt Pené van een “relatie op lange termijn”.
“Nieuw hoofdstuk” na periode van ups en downs
Branquinho brak eind de jaren 90 door aan het modefirmament, reeg de successen én awards aan elkaar en kreeg in 2007 zelfs een jubileumtentoonstelling in het Antwerpse ModeMuseum. Twee jaar later sloeg de crisis echter hard toe en Branquinho’s vennootschap, de NV James, moest de boeken neerleggen.
Branquinho dook daarna terug op als artistiek directeur van lederwarenmerk Delvaux, waar ze vorig jaar plots haar vertrek aankondigde nadat (of is het eerder “omdat”?) de Chinezen baas waren geworden bij Delvaux.
Toen al kondigde Branquinho aan een “nieuw hoofdstuk” te willen schrijven. Dat wordt dus haar comeback-collectie voor Gibò, die ze tijdens de komende modeweek van Parijs zal voorstellen.