Luxemerk Bottega Veneta, onderdeel van Kering, stopt met sociale media en lanceert in de plaats een eigen digitaal magazine. Het betekent evenwel niet dat het accessoiremerk volledig verdwijnt van de ‘socials’.
Blad vol filmpjes en muziek
Bottega Veneta heeft een nieuw digitaal magazine gelanceerd, genaamd Issue. Het blad verschijnt om het kwartaal en is gevuld met multimediale content, zoals catwalkbeelden, muziek en video’s. Alleen tekst komt er niet in voor. Ook een resem beroemdheden, waaronder Missy Elliott en Neneh Cherry, maken hun opwachting.
De lancering maakt deel uit van een radicale en verrassende nieuwe digitale communicatiestrategie: in januari trok het label in alle stilte de stekker uit zijn eigen socialemedia-accounts, waaronder die op Instagram. Daniel Lee, de 35-jarige creatief directeur van Bottega Veneta, is sterk tegen sociale media gekant, vertelt hij aan The Guardian.
Sfeer van pesten
Lee laakt de sfeer van pesten en negativiteit die er heerst. “Ik wilde in plaats daarvan iets vrolijks doen. We zijn niet alleen een merk, we zijn een team van mensen die samenwerken, en ik wil niet meewerken aan een sfeer die negatief aanvoelt”, klinkt het.
Bovendien “homogeniseren” en “oversimplificeren” de sociale netwerken cultuur. “Iedereen ziet dezelfde stroom van content”, waardoor de creativiteit en de “enorme hoeveelheid denkwerk” van designers niet naar waarde wordt geschat.
Toch zal het merk niet zomaar verdwijnen van de sociale media. Bottega Veneta mag dan zelf geen content meer posten, het doet wel een beroep op influencers om dat in haar plaats te doen. En dat lijkt goed te werken: ondanks het vertrek blijven voortdurend selfies en posts verschijnen. Een nieuw fanaccount heeft ondertussen zelfs al een half miljoen volgers.