De Duitse modeketen bonprix, onderdeel van de Otto Group, zag haar omzet voor het tiende opeenvolgende jaar toenemen. Vooral in Oost-Europa had het bedrijf de wind in de zeilen. Ook voor het komende jaar is bonprix optimistisch.
Oost-Europa
De totale omzet van de modeketen steeg op vergelijkbare basis met 3,4% tot 1,57 miljard euro. Daarmee noteert het bedrijf voor het tiende jaar op rij een omzetstijging. In Oost-Europa was de groei het sterkst: de verkoop steeg met meer dan 30% in Roemenië en Hongarije en met meer dan 20% in Polen.
In thuismarkt Duitsland was er wel een lichte terugval van de omzet. De retailer wijst daarvoor naar de lange zomer, die een negatief effect had op de verkopen. Verder heeft de implementatie van een nieuw informaticasysteem ervoor gezorgd dat het bedrijf tijdelijk minder promoties kon voeren. “We wilden dat de introductie van SAP zo soepel mogelijk zou verlopen en daarom hebben we bewust afgezien van marketingactiviteiten en promoties tijdens deze fase”, zegt uitvoerend directeur Kai Heck, verantwoordelijk voor informatica, financiën en diensten.
Bonprix werd opgericht in 1986, telt 3900 werknemers en is actief in dertig landen. Liefst 85% van de inkomsten komt uit e-commerce.