Vanaf vandaag verkoopt bol.com ook kleding. Onder de partners bevinden zich grote namen als About You, Jack & Jones, Miss Etam en Zeeman.
Toeval
Eind vorig jaar lekten de plannen van bol.com om ook dames- en herenmode te gaan verkopen uit. De Nederlandse webwinkel anticipeert daarmee op de komst van Amazon, al wil bol.com dat niet meteen beamen. “Dat wij nu beginnen is echt toeval”, zegt directeur winkels, Margaret Versteden, aan nu.nl. “We werken hier al jarenlang naartoe.” Bol.com verkoopt wel al langer schoenen en sportkleding.
Volgens bol.com zochten klanten binnen het platform al veel op dames- en herenkleding en is de vraag dus groot. “We zien in het zoekgedrag dat onze klanten ook verwachten alles bij ons te vinden; er werd al veel gezocht naar dames- en herenmode. Daarom is het logisch om dit assortiment toe te voegen en ons assortiment completer dan ooit te maken.”
Retouren
Versteden wijst er verder op dat kleding online verkopen een specialisme is met de nodige valkuilen. “Je moet heel goed uitleggen wat small, medium of large is. Als je het niet goed uitlegt, krijg je het terug. Bij kleding moet je er sowieso rekening mee houden dat veel spullen retour komen.”
Daarom rekent bol.com in dit segment extra op zijn partners. Daar waar de webwinkel normaal zowat de helft van de producten voor zijn rekening neemt, zal de verhouding in het modesegment wellicht helemaal anders liggen. “We hopen op 85 procent van de partners en 15 procent eigen producten. En dat doen we dan alleen om de gaten te vullen, zodat alle maten beschikbaar zijn”, besluit Versteden.