“Wachten op beterschap”
Nochtans staat het consumentenvertrouwen op zijn hoogste peil in twee jaar en zag de Nationale Bank in haar maandelijkse conjunctuurenquête beterschap, maar dat blijkt dan vooral te gaan over de bestellingen van de winkeliers bij hun leveranciers.
“Traditioneel reageert de winkelsector als laatste segment op een mogelijk herstel van de economie, dus het is nog even afwachten of dat zich de komende maanden vertaalt naar meer winkelverkopen“, zegt Luc Ardies van ModeUnie.
‘Mid season’-kortingen zorgen voor neerwaartse prijsspiraal
Ardies ziet echter nog een tweede verklaring: de “plaag van de ‘mid season’-kortingen”. Die zijn intussen een heuse trend geworden bij de ketens, waardoor consumenten almaar minder bereid zijn om kleren te kopen wanneer ze geen korting krijgen en dus kunnen de zelfstandige boetieks niet anders dan het spel meespelen.
“De kortingen die zich nu bijna heel het jaar aandienen, jagen de sector naar een neerwaartse prijsspiraal.” Dat is niet alleen slecht voor de boetieks, maar op termijn ook voor de consument zelf: “Aangezien de winkeliers dan minder marge genereren, durven zij ook minder investeren in nieuwe, wat meer gedurfde collecties. Hierdoor vermindert ook de interesse van de consument naar nieuwe artikels. Het gevolg hiervan is dat het totale modeaanbod in België verschraalt”, vreest de topman van ModeUnie.