Onder de eigen verwachtingen gebleven
Het Zweedse textielconcern – negen bedrijven onder één en dezelfde paraplu – heeft naar eigen zeggen een “aanvaardbaar” derde kwartaal achter de rug, al geeft CEO Henrik Bunge grif toe dat de verkoop “niet zo goed was als we gehoopt hadden”. De groep sloot het kwartaal af met een omzet van 163,7 miljoen Zweedse kroon (17,7 miljoen euro): een groei met 2% die de groep dankt aan gunstige wisselkoersen, want onderliggend bleef de verkoop zo goed als gelijk.
De winst ging er dan weer wel met 55% op vooruit tot 24 miljoen kroon (ca. 2,6 miljoen euro), dankzij “strikte kostencontrole, de stopzetting van de Chinese activiteiten en een iets hogere winstmarge”. Die laatste bedroeg 52,4%, tegenover 51,8% een jaar geleden.
Eigen retailpoot onder druk
In zijn toelichting had de CEO het over een “verdere verslechtering van de merkverkoop en een negatieve trend in de Zweedse winkels die de groep in eigen beheer runt”. Bunge kondigde meteen ook aan dat “de retailorganisatie wordt geherstructureerd als gevolg van de lage winstgevendheid en omzetgroei sinds 2010”.
Dat Björn Borg de schade alsnog wist te beperken, is te danken aan “meer bestellingen voor de eindejaarscollectie bij de groothandelsverkoop, een mooie groei in e-commerce en de aanhoudende groei in Finland en Engeland”, zo besloot de CEO.