Björn Borg koopt de Baseline Group, de distributeur van zijn producten in Nederland en België. Daarmee willen de Zweden “de verticale integratie versnellen, in lijn met de strategie om dichter op consumenten en retailers te zitten”.
Grootste markt, nog vóór Zweden
Op 2 januari 2017 wordt Björn Borg eigenaar van de Baseline Group. Die verzorgde tot nog toe de wholesale van ondergoed en sportmode, de uitbating van twaalf conceptwinkels en outletstores in Nederland en België en de logistiek voor de lokale markt. De Baseline Group heeft 90 medewerkers en realiseerde voor Björn Borg in 2015 ongeveer 23,3 miljoen euro omzet.
Met 26% van alle verkopen in 2015 is de Benelux de grootste markt voor Björn Borg, nog vóór thuismarkt Zweden. Het is ook de markt waar het merk de sterkste positie heeft op het gebied van sportkleding, een essentiële productcategorie voor Björn Borg als sportmodemerk.
De Zweden betalen 1,25 miljoen euro voor alle aandelen en aandeelhoudersleningen van de Baseline Group gedurende een periode van drie jaar. Als onderdeel van de transactie neemt Björn Borg ook de werkkapitaalfinanciering over van lokale banken, met een maximum van 2,8 miljoen euro. De rentedragende schuld van de Group neemt met hetzelfde bedrag toe.
“Timing is perfect”
“Door de acquisitie van de activiteiten in de Benelux vergroten we het potentieel dat we zien op deze belangrijke markt”, zegt CEO Henrik Bunge. “Daarnaast kunnen we de continuïteit van onze handel verbeteren door verder te bouwen op het platform dat al aanwezig is. We zien dit als een belangrijke investering voor toekomstige groei.”
Door de consolidatie van Baseline in de Björn Borg Group zal de jaarlijkse netto-omzet vermoedelijk met ongeveer 100 miljoen Zweedse kroon (ca. 10 miljoen euro) stijgen. De groep ziet “grote kansen voor hogere omzetten en meer winst in de Benelux, zowel door geoptimaliseerde interne processen als door de toename van verkopen in eigen winkels en via derden.”
De overname komt op een ideaal moment, aldus nog Bunge: “De timing is perfect, omdat 2017 het eerste jaar is dat er geen betalingen hoeven te worden gedaan aan de voormalige eigenaar van het Björn Borg-merk als gevolg van de earn-outregeling. Dit vergroot onze financiële slagkracht waardoor we deze stap kunnen ondernemen.”