De grootste Russische e-commercespeler wil nu de Europese Unie veroveren. Wildberries heeft een Engelse website gelanceerd en een eerste afhaalpunt in Warschau geopend.
Eerst Polen
Wildberries laat in een persbericht weten dat het op termijn een honderdtal afhaalpunten wil openen in het Centraal-Europese land. “Polen is niet toevallig gekozen als het eerste land waar we ons in de Europese Unie hebben gevestigd. Het heeft een aantrekkelijke locatie, de e-commercemarkt groeit er snel en de mensen staan open voor online winkelen”, citeert Le Figaro Vjatsjeslav Ivasjtsjenko, directeur ontwikkeling bij Wildberries.
De online verkoopsite is gespecialiseerd in mode en geeft zijn klanten de keuze tussen de kleding thuis te laten leveren of hun bestelling zelf op te halen in een van afhaalpunten, die zijn uitgerust met paskamers. Het bedrijf is actief in vijf ex-Sovjetstaten (Rusland, Wit-Rusland, Armenië, Kazachstan, Kirgizië) en nu dus ook in Polen.
E-commerce boomt
Wildberries werd in 2004 opgericht door het koppel Vladislav en Tatjana Bakaltsjoek. Het bedrijf ontvangt gemiddeld 750.000 bestellingen per dag en de omzet overschreed vorig jaar de grens van 3,1 miljard euro, een stijging van 94% in vergelijking met 2018.
De e-commercesector groeit explosief in Rusland. In de eerste helft van vorig jaar steeg de gezamenlijke omzet van de grootste drie e-tailers in het land (Wildberries, Apteka en Ozon) met 107%.