Zeven Belgische modebedrijven verbinden zich ertoe de toeleveringsketen te verduurzamen, na een confronterend bezoek aan Ghana. Ze beloven “verantwoorde en transparante ketenzorg”, zowel in de productie als na verkoop.
Stroomopwaarts en -afwaarts
Een groep CEO’s van zeven Belgische modebedrijven is verleden week naar Ghana afgereisd om er de gevolgen van de textielafvalproblematiek te ervaren. Tijdens de missie, georganiseerd door Flanders DC, ondertekenden de deelnemers een charter rond “verantwoorde en transparante ketenzorg”. Het charter omvat engagementen voor zowel de toeleveringsketen (upstream due diligence) als in de keten na verkoop (downstream).
In de komende maanden is het de bedoeling om ook andere Belgische modebedrijven te laten aansluiten, maar de eerste ondertekenaars vertegenwoordigen al negen merken. Het gaat om Bel&Bo, Claes Retail Group (JBC, CKS en Mayerline), e5 Fashion, Noterman Fashion, Pluto, Torfs en Xandres.
15 miljoen kledingstukken per week
De delegatie sprak in Ghana met vertegenwoordigers van lokale organisaties om beter inzicht te krijgen in de groeiende textielafvalcrisis in het West-Afrikaanse land. Dat is een van de voornaamste bestemmingen voor afgedankte kleding: wekelijks komen maar liefst vijftien miljoen kledingstukken aan, waarvan 40% te beschadigd of van te slechte kwaliteit is om nog door te verkopen. “De problematiek in Ghana is symptomatisch voor een aantal grote tekortkomingen in hoe we als maatschappij omgaan met kleding”, stelt Flanders DC.
De merken beloven zich in te zetten voor meer transparantie en traceerbaarheid binnen de toeleveringsketens, de mensenrechten en waardige arbeidsomstandigheden, het verkleinen van de milieu-impact en duidelijke informatie naar consumenten toe. Ook inspanningen rond levensduurverlenging en circulaire modellen zoals herstel, herverkoop of recyclage komen aan bod.