“Wereld komt voor mannenmode naar Milaan”
“De wereld komt voor mannenmode naar Milaan. Dus moesten we hierheen, want de wereld komt niet naar ons”, zegt Tom Notte in Sabato, de weekendbijlage van De Tijd. Notte richtte het label 16 jaar geleden samen met Bart Vandebosch op en opende in juni een flagshipstore in Milaan, in de luxewijk Porta Nuova. Daar hebben ze hippe vogels als Vogue, Google en Maison Martin Margiela als buren.
Voor het duo, dat al een flagship heeft in Antwerpen (Hopland 53) en wereldwijd een honderdtal verkooppunten telt, is deze Milanese winkel “een heel belangrijke”. Ze namen dan ook een gereputeerd architectenbureau onder de arm: het Milanese Piuarch, dat ook werkt voor Dolce & Gabbana en vorig jaar nog uitgeroepen werd tot beste Italiaanse architectenbureau van 2013.
Moeilijke periode achter de rug
Het mag Les Hommes vandaag dan al voor de wind gaan, enkele jaren geleden was het ei zo na over en uit voor het modelabel. Een gerechtelijke reorganisatieprocedure, die in 2011 werd afgerond, bracht het merk er weer bovenop: “Het was zwaar, maar ook leerzaam”, blikt Tom Notte terug. “Je stelt dingen in vraag, ook jezelf. Maar je kunt je niet wapenen tegen een wereldwijde financiële crisis. Als plotseling volledige markten wegvallen, heb je gewoon pech. Daar kan een topdefilé niets aan verhelpen.”
De redding kwam van een miljoeneninvestering van Palmyra Brands, het investeringsvehikel van de Belgische familie Van den Brande. Die nam ook de zakelijke leiding in handen en wil het merk nu sterk doen groeien in Azië: in juni 2015 moet de winkel in Shanghai met een Chinese partner opengaan en staan er 20 winkels in China op de planning.
Les Hommes heeft intussen ook een contract op zak in Japan en een distributieakkoord met Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.